
9 نکته مدیریت پول برای سرپا نگه داشتن کسبوکارهای کوچک
یکی از عواملی که باعث شکست کسبوکارهای نوپا است نداشتن تخصص و دانش مالی کافی در ادارهکردن کسبوکار است. در کسبوکارهای تازه تاسیس اغلب یک کارآفرین از عهده مخارج استخدام یک حسابدار برنمیآید بنابراین مسئولیت پیگیری امورمالی کسبوکار برعهده یک کارآفرین است.یادگیری دانش پایه مالی برای یک کارآفرین بسیار ضروری است، چون تصمیمات مهم مالی را برای ادامه یافتن کسب و کار اتخاذ میکند و یک کارآفرین با چالشهای مالی فراوانی رودررو است. این راهنمای مدیریت پول برای کارآفرینانی نوشته شده است که دانش مالی محدودی دارند اما برای مدیریت موثر امور مالی خود به کمک نیاز دارند.
مدیریت پول برای سرپا نگه داشتن کسبوکار کوچک
هیچ صاحب کسبوکاری دوست ندارد که از لحاظ مالی به ورشکستگی برسد، اما سوء مدیریت جریانهای نقدی (جریان ورود و خروج پول در یک کسبوکار) باعث این اتفاق می شود. نزدیک به نیمی (42%) از صاحبان مشاغل کوچک گزارش میدهند که رسیدگی به جریانهای نقدینگی چالشبرانگیز است. اگر برای کنترل سرمایههای کسبوکار کوچک خود مشکل دارید، نکاتی در مورد مدیریت پول را در این مقاله باهم بررسی میکنیم.
مدیریت مالی برای صاحبان مشاغل کوچک چیست؟
مدیریت پول فرآیند رسیدگی به امورمالی کسبوکار شما از طریق بودجه بندی، تعیین اهداف، ردیابی هزینهها و درآمد و سرمایهگذاری است. با یک برنامه مدیریتِ صحیح پول، میتوانید از دورههای جریان نقدی منفی جلوگیری کنید و اطمینان حاصل کنید که کسبوکار شما در مسیر سودآوری قرار دارد. ناتوانی در مدیریت عاقلانه پول میتواند منجر به مشکلاتی مانند تأخیر در پرداخت، تمامشدن پول و عدم حصول حسابهای دریافتنی شود.
ناتوانی در مدیریت عاقلانه پول میتواند منجر به مشکلاتی مانند تأخیر در پرداخت، تمامشدن پول و عدم حصول حسابهای دریافتنی شود.
نکاتی در مورد مدیریت پول
برای اینکه عملیات تجاری به خوبی اجرا شود، به پولکافی برای پوشش هزینهها نیاز دارید. برای یادگیری نحوه مدیریت پول مؤثر در یک کسبوکار کوچک، از این نه نکته استفاده کنید.
1- اطلاع از زمان سررسید پرداختها
اگر نمیدانید سررسید صورتحسابهایتان مانند حسابهای پرداختنی، پرداخت وامهای تجاری یا پرداختهای کارت اعتباری چه زمانی است، ممکن است پول نقد کافی در دست نداشته باشید. ناگفته نماند، عدم اطلاع از زمان سررسید صورت حسابها می تواند شما را با کارمزدهای دیرکرد یا بهره اضافی روبهرو کند، اعتبار تجاری شما را کاهش دهد و روابط شما را با وامدهنده و یا فروشنده تیرهوتار کند. زمان سررسید پرداختها را ثبت کنید و یادآوریهایی تنظیم کنید تا عقب نمانید. تاریخهای سررسید را روی تقویم کاغذی یا کامپیوتری یادداشت کنید و برنامه پرداخت ثابتی داشته باشید.
2- نظارت بر مخارج
آیا میدانید چه مقدار پول در طول روز ، هفته یا ماه خرج میکنید؟ اگر بر مخارج نظارت نداشته باشید، ممکن است صورت حسابهایی را جمعآوری کنید که به آنها نیازی ندارید و عدم نظارت بر هزینهها میتواند منجر به خرج بیش از حد و استفاده نادرست از وجوه شود. بسیاری از صاحبان مشاغل دارای چندین حساب مانند حساب جاری، حساب پسانداز، و حساب کارت اعتباری هستند. مطمئن شوید که میدانید چقدر از هر حساب برداشت یا خرج میکنید تا از موجودیحساب اطلاع داشته باشید. استفاده از کارت اعتباری تجاری، کارت نقدی یا چک برای پوشش هزینههای کوچک راه آسانی است. یک وعده ناهار برای کارکنان، یک دستگاه قهوه ساز جدید برای اتاق استراحت... اما هزینههای کوچک اضافه میشود. اگر مراقب مخارج خود نباشید ممکن است صورتحساب قابل توجهی داشته باشید که برای آن آمادگی ندارید. هزینههای خود را با مدیریت دفاترحسابداری خود پیگیری کنید. برای ثبت تراکنشهای حسابداری میتوانید از یک نرم افزار ساده استفاده کنید. هنگامی که گزارشی از هزینههای خود داشته باشید، می توانید به راحتی بر هزینهها نظارت کنید.
بسیاری از صاحبان مشاغل دارای چندین حساب مانند حساب جاری، حساب پسانداز، و حساب کارت اعتباری هستند. مطمئن شوید که میدانید چقدر از هر حساب برداشت یا خرج میکنید تا از موجودیحساب اطلاع داشته باشید.
3- حسابهای دریافتنی را فراموش نکنید
اگر به مشتریان اعتبار میدهید، به خوبی میدانید که ممکن است برای کالاهای فروخته شده یا خدمات ارائه شده تا سررسید یا بعد از آن پولی دریافت نکنید. پس از یک هفته یا یک ماه، به راحتی میتوان حسابهای دریافتنی را فراموش کرد. اما اگر میخواهید پول را بهتر مدیریت کنید، باید وجوه بدهکار به کسبوکار خود را به خاطر بسپارید و پرداختها را دنبال کنید. برای کمک به یادآوری حسابهای دریافتنی، آن را در دفتر خود ثبت کنید. یک خلاصه حسابهای دریافتنی برای ردیابی مجموع دریافتنیها ایجاد کنید. خلاصه حسابهای دریافتنی به شما نشان می دهد که چه مشتریانی به کسب و کار شما بدهکار هستند،کدام مشتریان تاریخ سررسیدشان گذشته است و کل مطالبات شما چقدر است. گرچه ردیابی مطالباتِ شما برای مدیریت هوشمند پول ضروری است، وصول مطالبات از اهمیت بیشتری برخوردار است. می توانید با ارسال فاکتورها و اخطارهای تأخیر در پرداخت به مشتریان، مطالبات را پیگیری کنید. و اگر کسبوکار شما زودتر از مؤعد مقرر به پول نیاز دارد، می توانید تخفیفِ پرداخت زودهنگام ارائه دهید.
4- وجوه شخصی و تجاری را از هم جدا کنید
آیا شما یک حساب بانکی جداگانه برای تجارت دارید، حتی اگر نیازی به جداکردن وجوه تجاری و شخصی ندارید، انجام این کار برای مدیریت پول بسیار مهم است. به علاوه، صورت حسابهای بانکی تجاری برای ردیابی سودآوری، تطبیق دفاتر شما و نظارت بر مخارج مفید هستند. ترکیب وجوه شخصی و تجاری شما میتواند منجر به سوابق نامنظم شود که منجر به خرج کردن بیش از حد و ازدست دادن فرصتهای رشد میشود. هنگامی که وجوه را باهم ترکیب میکنید، ردیابی وجوه تجاری برداشت شده و سپرده شده دشوار میشود و نظارت بر پول ورودی و خروجی را چالش برانگیز میکند. اگر وجوه تجاری و شخصی شما در یک حساب است، ممکن است از وجوه کسبوکار خود برای هزینههای شخصی برداشت کنید و یا بالعکس.
5- زمان خرید خود را تعیین کنید
برای جلوگیری از جریان نقدینگی کم، زمان خرید خود را تعیین کنید. تا زمانیکه صورتحسابهای خود را پرداخت نکردهاید، خریدهای غیرضروری انجام ندهید. و صبرکنید تا پول نقد کافی برای پوشش هزینههای جدید را در اختیار داشته باشید.
6- بودجه ایجاد کنید
وقت گذاشتن برای ایجاد بودجه و همگام شدن با آن برای یک کسبوکار کوچک میتواند روش مدیریت پول را ساده کند. بودجه به شما کمک میکند تا اهداف هزینه و درآمد را تعیین کنید. بودجه شما هزینههای مورد نیاز برای راهاندازی کسبوکار شما را مشخص میکند. وقتی بدانید چقدر میتوانید خرج کنید، راحتتر میتوانید هزینههای خود را مدیریت کنید. یک بودجه همچنین میزان درآمد کسبوکار شما را پیشبینی میکند. اگر متوجه شدید که درآمد شما کمتر از میزان بودجه است، راههایی برای کاهش هزینهها و افزایش درآمد پیدا کنید.
7- مدیریت موجودی
آیا موجودی زیادی سفارش میدهید، فقط برای اینکه گردوغبار را در انبارتان جمع کنید؟ یا آیا شما دائماً کالاهای مورد تقاضا را تمام میکنید و باعث دورشدن مشتریان از خود میشوید؟ بهبود روش مدیریت موجودی می تواند به شما در مدیریت پول در کسب و کار کوچکتان کمک کند. میزان موجودی کسب و کار خود را پیگیری کنید تا از مرز بین داشتن موجودی زیاد و نداشتن موجودی کافی عبور کنید. خرید و فروش موجودی را در دفاتر خود ثبت کنید و قبل از سفارش بیشتر، وقت خود را صرف نظارت بر میزان موجودی خود کنید.
8- کاهش هزینهها و افزایش درآمد
دو نکته مدیریتپول به ظاهر ساده هستند، اما انجام دادن آنها دشوار است. کاهش دادن هزینهها و افزایش درآمد. اگر در مدیریت سرمایههای تجاری مشکل دارید، به دنبال راههایی برای کاهش هزینهها و افزایش درآمد باشید. آیا میدانید چگونه هزینههای یک شرکت را کنترل کنید؟ برای کاهش هزینهها، ابتدا هزینههای خود را تجزیهوتحلیل کنید. با نگاه کردن به حوزهها و مبالغ هزینههای جاری، میتوانید هزینهها را کمتر کنید و زیانها را از بین ببرید. همچنین میتوانید با خرید از فروشندگان جدید، هزینهها را کاهش دهید. می توانید با ارائه تخفیف، تبلیغ محصولات از طریق ایمیل مارکتینگ یا تبلیغات رسانههای اجتماعی، افزودن محصولات جدید برای فروش، و برقرارکردن برنامههایی برای معرفی به دوستان، درآمد را افزایش دهید.
به کار بردن نکات مدیریت پول در عمل میتواند به طور قابلتوجهی مدیریت جریان نقدی را بهبود بخشد. اما گاهی اوقات، موارد غیرمنتظره اتفاق میافتد و شما مجبور میشوید هزینههای اضطراری را پوشش دهید. یک اندوخته نقدی برای کمک به مدیریت پول در زمانی که در تنگنا هستید، نگه دارید. شما میتوانید با افتتاح یک حساب پسانداز تجاری، یک اندوخته نقدی راهاندازی کنید، مطمئن شوید که به طور منظم به حساب پسانداز خود پول واریز میکنید.
جمع بندی
اگر میخواهید مدیریت پول را ساده کنید. دفاترحسابداری را بهروز نگه دارید. استفاده از نرم افزار حسابداری راهی ساده و مقرون به صرفه برای ردیابی پولِ ورودی و خروجی، نظارت بر دریافتنیها، ارسال فاکتورها و موارد دیگر را در اختیار شما قرار میدهد. در پایان ، مطمئنترین ابزار شما برای برنامه ریزی مالی، استفاده از تخصص شخص دیگری است. مشاوران، مشاوران مالی و حسابداران همه منابع بالقوه ای هستند. بسیاری از صاحبان مشاغل، امور مالی خود را مدیریت نمیکنند، زیرا آن ها امور مالی را درک نمیکنند. کمک یک متخصص در جمعآوری صورتهای مالی، ارزیابی هزینهها و پیشبینی سود میتواند در دراز مدت باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شما شود. زمان و پول شما گرانبها هستند، بنابراین میخواهید مطمئن شوید که آنها به طور مؤثر خرج میشوند. شما باید همین نگرش را در مورد سلامت مالی کسب و کار خود داشته باشید. شتاب در به موفقیت رساندن کسبوکارتان فقط در درازمدت به آن آسیب میرساند. در عوض زمان، انرژی و میزان قابلتوجهی از پول خود را به حفظ سلامت مالی شرکت خود اختصاص دهید.